رشد ۷۱ برابری صادرات ایران به عراق طی ۲۰ سال
سید روح اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، هم زمان با سفر رئیس جمهور به عراق گفت: کشور عراق جایگاه ویژهای در روابط فرهنگی، مذهبی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشورمان دارد و تنها کشوری است با دارا بودن بیشترین مرز زمینی با ما در همسایگی 5 استان ایران واقع شده است، دومین مقصد صادرات غیر نفتی کالاهای ایرانی است و اولین مقصد زوار ایرانی، این کشور اشتراکات، مذهبی، قومی و هویتی فراوانی با کشورمان دارد، به گونهای که پیوندهای دو ملت ناگسستنی شده است.
وی در ادامه افزود: تجارت با کشور عراق از سال 84 روند افزایشی پیدا کرد و در سالهای 88، 91 و 96 جهشهای محسوسی را شاهد بوده است تا جایی که در سال 98 صادرات غیر نفتی کشورمان به 9 میلیارد دلار نزدیک شد و در سال 1401 شاهد حدنصاب 10 میلیارد و 238 میلیون دلار بودیم که این روند در سال 1402 کمی کاهشی شد، اما در 5 ماهه امسال با ثبت 4 میلیارد و 600 میلیون دلار مجددا پرشتاب شده است.
لطیفی درباره اهمیت صادرات به کشور عراق گفت: کشور عراق، به دلیل صادرات 100 میلیاردی نفت کشوری ثروتمند به شمار میآید که به واسطه تجربه 3 جنگ، اشغال آمریکا و غرب و همچنین بحرانهای ناشی از تروریسم و داعش صدمات زیادی دیده و با وجود ثروت زیاددر حال حاضر بسیاری از نیازمندیهای خود را وارد میکند و از طرف دیگر کشور ما با حدود هزار و 500 کیلومتر مرز مشترک و اشتراکات فراوان، به واسطه همکاری و همراهی برای عبور از بحرانهای این کشور، علاقه دو ملت و امکان تامین و تولید کالاهای این کشور، یکی از کشورهای مهم صادر کننده به عراق به شمار میرود.
وی افزود: عمده کالاهای ایرانی که به عراق صادر میشود کالاهای قابل مصرف در انتهای زنجیره برای مصرف کننده نهایی است و همین امر عراق را نسبت به مقصد نخست کالاهای ما یعنی چین متمایز میکند، محصولات ما به کشور چین محصولات نیمه خام، خام و فرآوری شده است، اما، چون عمده محصولات صادارتی ایران به خاک عراق، دارای زنجیره کامل است ضمن ایجاد اشتغال بیشتر منجر به ایجاد زنجیره کامل تولید، تامین و ارزش میشود.
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت گفت: حدود 20 درصد کل صادرات ایران به مقصد عراق است، نزدیک به 30 درصد محصولات غذایی و کشاورزی ایران نیز به عراق صادر میشود، بیش از 60 درصد صادرات کاشی و سرامیک ایران، عمده محصولات صادراتی کیف و کفش، لوازم خانگی، لوازم آشپزخانه، لوازم صنعتی و. ایران به مقصد عراق است.
لطیفی در خصوص آینده بازار عراق گفت: در حال حاضر رقبای ما در کشور عراق تلاش بسیار ی را برای افزایش سهم خود در بازار این کشور دارند و کالاهای با کیفیت با فناوری روز و بسته بندی مناسب و خدمات مناسب پس از فروش را روانه بازار این کشور میکنند که اگر فکری به حال آن نشود سهم بیشتری از بازار عراق را به خود اختصاص میدهند.
وی افزود: چشم اندازی که عراق برای خود ترسیم کرده این است که کشورهایی بتوانند در آینده نزدیک کالاهای خود را روانه بازار عراق کنند که بخشی از تولید خود را در کشور عراق انجام دهند و اصطلاحا تولید مشترک داشته باشند، پس باید دست اندرکاران تجاری کشور آینده نگر باشند و با آگاهی از این امر، ضمن برنامه ریزی برای عرضه با کیفیت، رقابتی و مداوم کالا به بازار عراق تولیدات مشترک را در دستور کار خود قرار دهند تا در چند سال آینده با وجود استقبال مردم عراق از کالاهای ایرانی با محدودیت و ممنوعیت دچار نشوند.
لطیفی در پایان گفت: انتظار میرود رئیس جمهور در این سفر ضمن عملیاتی کردن موافقت نامههای گذشته و چند گانه با کشور عراق، در خصوص تسهیل در جابجاییهای مالی، ورود ناوگان حمل و نقل ایرانی ، فعال سازی مناطق آزاد مشترک، برنامه ریزی در خصوص تراز تجارت و موضوعات مرتبط گشایشهایی را پیگیری کنند.
منابع: